archiwum publikacji

Czerwiec 2021
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
« Maj
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

24.11.2016|Ekologia

LOHAS - odpowiedzialni bez wyrzeczeń

foto - LOHAS - odpowiedzialni bez wyrzeczeń

Odpowiedzialność nie musi oznaczać rezygnacji z przyjemności. LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability) to ruch społeczny wychodzący z założenia, że można cieszyć się życiem w pełni, jednocześnie zwracając uwagę na środowisko naturalne, poszanowanie praw człowieka i inne kwestie, składające się na odpowiedzialną konsumpcję. 

 

Rozwoju gospodarczego globalnej wioski raczej nie powstrzymamy i LOHASi, czyli wyznawcy ruchu LOHAS mają tego pełną świadomość. Nie cofniemy się do ery kamienia łupanego, w której na świecie głównymi emitentami dwutlenku węgla były rośliny, zwierzęta i wyziewy wulkaniczne. Naszą rzeczywistość tworzą producenci dobry i usług, bez których współczesny człowiek nie umiałby sobie poradzić. Do produkcji dóbr zużywane są ogromne ilości energii, bez której prawdopodobnie nastąpiłby paraliż gospodarki każdego kraju. Być może znaleźliby się wśród nas ochotnicy, którzy byliby w stanie podjąć się wyzwania przetrwania w warunkach pełnej harmonii z naturą - samodzielnie dostarczając sobie i swojej rodzinie zasobów niezbędnych do życia. Jednak wymagałoby to sporo wysiłku i pełnego oddania sprawie, gdyż hodowla zwierząt, uprawa roślin , własnoręczne szycie ubrań, budowa domu z materiałów dostępnych w naturze jest wyzwaniem zazwyczaj ponad możliwości i umiejętności większości z nas. O wiele łatwiej jest, gdy społeczeństwo dzieli się obowiązkami, a każdy specjalizuje się we własnej dziedzinie, będąc w niej fachowcem. Jednak taki podział obowiązków rodzi konsekwencje w postaci wyspecjalizowanej produkcji, a z czasem nadprodukcji i konkurencji rynkowej, która na różne sposoby próbuje przekonać kupujących, że dany produkt jest najlepszy. 

 

Każdego dnia stajemy więc przed wyborami zakupowymi, które nie są łatwe. Produktów jest wiele, a my mamy ograniczoną ilość zasobów w postaci pieniędzy, za które możemy kupić ograniczoną ilość dóbr, niezbędnych nam do przetrwania. Przy podejmowaniu decyzji kierujemy się więc różnymi kryteriami, wśród których cena jest jednym z ważniejszych czynników. Jednak często niska cena produktu oznacza, że jest on niskiej jakości lub, że wyprodukowany został bez poszanowania natury i zasobów. W przypadku warzyw lub owoców, może to oznaczać, że użyto do ich produkcji dużej ilości nawozów, niesłużących ani naszemu zdrowiu ani ziemi, na której warzywa są uprawiane. W przypadku ubrań, wysoce prawdopodobne jest, że powstają one w fabrykach mieszczących się w ubogich państwach, w których zatrudniana siła robocza pracuje ponad swoje siły lub za nieadekwatnie małe pieniądze, w porównaniu do ceny produktu, który finalnie trafia w nasze ręce. W przypadku mięsa, możliwym jest że hodowla odbywa się w sposób masowy, nastawiony na ilość a nie jakość, w dodatku w warunkach odbiegających od normy, na które zasługują wszystkie żyjące i czujące istoty. To, czy będąc w sklepie wybieramy produkty wspierające tę nierówność społeczną, napędzając z jednej strony kieszenie wielkich korporacji, które z drugiej strony wykorzystują wszelkie zasoby, kierując się jedynie zyskiem z działalności - to wszystko kształtuje świat w którym żyjemy. Jeśli więc myślimy o konsekwencjach naszych wyborów, to być może stajemy się LOHAS, czyli właśnie ludźmi którzy nie wyrzekają się życiowych przyjemności, ale swoje decyzje zakupowe podejmują świadomie. 

 

LOHASi wierzą, że dzięki swoim wyborom mają wpływ na świat. Wierzą, że rozwój gospodarczy nie musi w tak dużym stopniu szkodzić środowisku naturalnemu, nie musi także wiązać się z cierpieniem biedniejszych grup społecznych. Mają świadomość, że nadprodukcja to marnowanie zasobów, których powstaje za dużo, jednak nigdy nie trafiają one w ręce potrzebujących - cierpiących głód i ubóstwo na świecie. LOHASi wybierają więc produkty, których produkcja odbywa się w godnych warunkach, często droższe, ale za to wyższej jakości. Co się z tym wiąże, kupując produkty wyższej jakości i je konsumując kupujemy rzadziej. W przypadku żywności, produkty ekologiczne mają więcej składników odżywczych, dzięki czemu lepiej odżywiają nasz organizm, przez co możemy jeść mniej w porównaniu do np. fast foodów, dostarczających puste kalorie w dużych ilościach. W przypadku ubrań, te wykonane z naturalnych materiałów lub po prostu wykonane lepiej, staranniej - z dużym prawdopodobieństwem służyć nam będą dłużej. Podobnie w przypadku sprzętów elektronicznych i wszystkich wyrobów, co do których mamy wybór - wydać mniej a częściej, czy raz a dobrze? Lohas wybierają raz a dobrze, biorąc pod uwagę nie tylko jakość produktu, ale też jego pochodzenie. Jeśli mają wybór, wybierają produkty dostarczane przez rzemieślników lub lokalnych producentów, a nie te wytwarzane przez korporacje. Dzięki temu wiedzą dokładnie gdzie trafiają ich pieniądze. Starają się także pozostać niewzruszeni na przekazy reklamowe, które napędzać mają rynki zbytu, bo wiedzą że pieniądze wydane na reklamę mogłyby być wykorzystane dużo lepiej, a z drugiej strony mają świadomość, że manipulują one ostatecznymi decyzjami zakupowymi, często wprowadzając konsumentów w błąd lub naginając prawdę.

 

Lohas nie przerzucają odpowiedzialności za świat, w którym żyjemy, na korporacje. Wiedzą w jaki sposób nawet małe wybory kształtują naszą rzeczywistość, jednak nie chcą rezygnować z przyjemności. Chcą korzystać w pełni z życia nie porzucając swoich ideałów, ale jednak nie czują potrzeby przywiązywania się do drzew w ich obronie. Wolą prowadzić życie pełne wygód, broniąc drzew dzięki recyklingowi produktów papierowych i wybieraniu do swojego mieszkania drewnianych mebli wysokiej jakości, które pozostaną z nimi na lata. Jeśli więc chcemy również zadbać o środowisko naturalne, może nie popadajmy od razu w skrajności, tylko powoli i świadomie zacznijmy podejmować wybory zakupowe jak prawdziwi Lohas. Powodzenia!

 

Chcesz korzystać z Ciepła Systemowego?

Zapytaj dostawcę ciepła w swojej okolicy czy jest to możliwe