archiwum publikacji

Grudzień 2019
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
« Listopad
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

12.04.2019|Ekologia

Transport publiczny prześcignie nawet ferrari

foto - Transport publiczny prześcignie nawet ferrari

Zdawać by się mogło, że luksusowych aut na drogach jest coraz więcej, jednak okazuje się, że jeszcze więcej pojawia się środków transportu miejskiego. Prym w tym względzie wiedzie Azja. 
 
Transport miejski staje się nie tylko popularnym sposobem na przemieszczanie się w miastach. To także jeden z najdynamiczniej rosnących sektorów gospodarki, co mogłoby zastanowić niejednego inwestora planującego ulokować swoje środki na giełdzie. Dane mówią same za siebie. Szacuje się, że w 2017 roku transportem publicznym przewieziono 53 mld pasażerów. Jeszcze pięć lat wcześniej przewieziono ich 9 mld mniej. Tendencja jest więc wyraźnie wzrostowa, a jej początków można doszukiwać się w latach siedemdziesiątych, kiedy to miasta zaczęły się rozwijać. 
 
Im bardziej zaludnione miasto, tym większą i lepiej rozbudowaną posiada infrastrukturę komunikacji miejskiej. Dlatego najczęściej wskazywanym miastem, dobrze zorganizowanym pod kątem transportu publicznego, jest Nowy Jork. Jednak ciekawszym przykładem jest Kurytyba, dwumilionowe miasto w Brazylii, gdzie gęstość zaludnienia wynosi 4200 osób na kilometr. Przy takim zaludnieniu niezbędna okazała się niezawodna komunikacja autobusowa, która w tym mieście działa bez zarzutu. Najistotniejsze stało się nie tylko wydzielenie buspasów, na których autobusy poruszają się z pominięciem korków ulicznych, ale też wprowadzenie przepisów, dzięki którym kierowców tych pojazdów nie obowiązuje sygnalizacja świetlna. Autobusy mają na ulicy bezwzględne pierwszeństwo. Przystanki są zorganizowane innowacyjnie i przypominają tuby, na których oddzieleni są pasażerowie wsiadający (z jednej strony autobusu) od wysiadających. Czekający na przystanku wypatrują nadjeżdżającego pojazdu na podniesionej platformie, która wysuwa się, gdy autobus już nadjedzie. Postój zwykle trwa od 15 do 19 sekund, a autobus na przystanku pojawia się średnio co półtorej minuty. Nic więc dziwnego, że mieszkańcy tego miasta chętniej wybierają autobusy niż auta, a ruch uliczny zmniejszył się w ten sposób o jedną trzecią od wprowadzenia usprawnień w komunikacji miejskiej. 
 
Równie innowacyjne podejście do transportu miejskiego ma Estonia, w której komunikacja miejska jest darmowa. Za jej przykładem podążają inne miasta, także polskie, które zastanawiają się nad wprowadzeniem przepisów, dzięki którym kierowca auta, pokazując dowód rejestracyjny w środkach komunikacji miejskiej, mógłby przemieszczać się za darmo. Taki pomysł mieli włodarze Opola, umożliwiając nie tylko kierowcom, ale i trójce osób podróżujących z kierowcą darmowy przejazd. Innym trendem w transporcie miejskim jest korzystanie z pojazdów elektrycznych, dzięki którym zmniejszy się również smog. 
 
Najszybciej  transport publiczny rozwija się w Azji, następnie w Europie, Ameryce Południowej i Północnej. W skład transportu wchodzą środki transportu lądowe szynowe, takie jak pociąg, metro czy tramwaj, i tzw. lądowe kołowe, czyli autobus i trolejbus. To także statki pasażerskie oraz samoloty. Jakie nowe trendy pojawią się w komunikacji miejskiej dowiemy się podczas Kongresu Technologii Miejskich, który odbędzie się 10 kwietnia w Warszawie.   

Chcesz korzystać z Ciepła Systemowego?

Zapytaj dostawcę ciepła w swojej okolicy czy jest to możliwe